logo-white

Tyskerne liker smaken av Norge

Norges rykte som matdestinasjon er ikke så overdrevet som noen skal ha det til. At en del turister er en smule skeptisk før de kommer hit er fortsatt sant, men stadig flere er positive til det de får servert av norsk lokalmat og drikke når de først kommer hit.

Innovasjon Norges Turistundersøkelse gjennomføres årlig i samarbeid med Statistisk Sentralbyrå. I flere år har denne vist at turister som kommer til Norge blir gledelig overrasket over det de får servert av lokalmat og lokal drikke.

– Særlig gjelder dette tyske turister. Etter norgesferien mener hele 86 prosent av tyskerne at Norge er et egnet sted for gode matopplevelser og lokale spesialiteter. Når vi har spurt potensielle norgesturister i Tyskland, som ennå ikke har vært her på ferie, så mener 73 prosent at Norge det samme. I 2013 trodde 66 prosent at Norge var et sted for gode matopplevelser. Det betyr at omdømmet blir stadig bedre og at markedsføringen av norsk lokalmat og drikke fungerer i Tyskland, sier Audun Pettersen, leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge.

Les også: Norge på IGW for 30. gang

Ikke bare tomprat

Tall fra Turistundersøkelsen viser også at det ikke bare er et ønske blant turistene å teste lokalmat og drikke når de er i Norge – de gjør det faktisk også. Hele 48 prosent av våre internasjonale gjester spiste lokal mat og drakk lokal drikke mens de var på ferie i Norge i 2015. De som har svart positivt på dette har også et 50 prosent høyere døgnforbruk.

– Regionen som scorer best på dette med lokalmat og -drikke i Norge er Trøndelag. De ligger et hestehode foran resten av landet på våre målinger. Der har de vært dyktige på å jobbe strategisk over lang tid, de har et eget matmanifest som er undertegnet av alt fra barnehage og skole, via hotell, restauranter og slakteri, til offentlige aktører, Ski-VM 2021 og Rema 1000 Trøndelag. Ved å signere sier aktørene at de vil bidra til å fremme de trønderske råvarenes og matproduktenes mangfold, smak og særpreg fra hav til høgfjell. Mange burde lære av det de har fått til i Trøndelag, sier Pettersen.

Les også: History of the International Green Week Berlin: From local product mart to leading international trade fair

Et ettertraktet utstillingsvindu

Innovasjon Norge har en rekke tjenester som finansiering, kompetanse, design- og markedsrådgiving, og samarbeid i de matfaglige kompetansenavene. Matmerks markedstjenester er også viktige for å lykkes med å øke omsetningen av lokalmat, både gjennom dagligvarehandelen og i andre kanaler.

I tillegg er omdømmeprosjekter som Internationale Grüne Woche (IGW) har også blitt svært viktig for norske landbruksprodukter og reiseliv.

– Å delta på IGW har blitt ettertraktet blant norske bedrifter som arbeider i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv. For regionene og bedriftene som inviteres med til Berlin er dette et prosjekt som gir mye positiv oppmerksomhet og gode muligheter for utvikling og nettverk, sier Pettersen.

Internationale Grüne Woche`s nettsider finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn