Reisende med flyselskapet Norwegian bidrar til en mer omsetning i norsk næringsliv på mer enn 13,6 milliarder kroner. De reisendes forbruk skaper dermed grunnlag for 17.000 arbeidsplasser i hele landet, primært på hoteller restauranter og turistattraksjoner, samt i butikker. Det er hovedkonklusjonene i en ny rapport fra Menon Economics. – Rapporten fra Menon viser at de som flyr med Norwegian til Norge bidrar til å holde hjulene i gang i norsk turistnæring og i økonomien generelt, helt i tråd med regjerningens satsning på turisme, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

 

Bjørn Kjos (NAS)

Potensialet for verdiskaping er derimot mye større, ifølge Menon Economics. Dersom Norwegian får tilgang til den såkalte «Sibir-korridoren» på vei fra Norge til Sør-Øst Asia, vil ytterligere 18 000 arbeidsplasser kunne bli skapt.

– Det er veldig gledelig å se nye tall på hvor mye våre reisende per i dag legger igjen av verdier for Norge. Vi vet også at potensialet for verdiskaping er enda høyere enn dette. Med 214 fly i bestilling er Norwegian opptatt av å kunne tilby nye ruter, også til og fra Norge. Hadde Norwegian hatt overflygningsrettigheter og samme markedstilgang som våre konkurrenter til land i Asia som for eksempel Kina og Japan, kunne vi gitt Norge mange nye interkontinentale direkteruter. For Norge ville det betydd enda flere arbeidsplasser og økt verdiskaping, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

Skaper verdi i hele Norge

Med utenlandske direkteflygninger til Oslo, Stavanger, Bergen, Ålesund, Molde, Trondheim, Bodø, Evenes og Tromsø, skaper Norwegians reisende stor verdi i hele landet. I tillegg bidrar Norwegians rutenett innad i Norge til at reisende enkelt kan besøke flere spennende reisemål enkelt og til en lav pris.

Utenlandske reisende med Norwegian sysselsetter flest folk i reiselivsnæringen i Oslo (5.790) og Hordaland (2.199). I Oslo er verdiskapingen 3,6 milliarder kroner, mens den er på 1,4 milliarder kroner i Hordaland. Også i Rogaland, Buskerud og Oppland bidrar de til å opprettholde mange arbeidsplasser og sikre god verdiskaping.

Det er derimot i Nord-Norge og på Vestlandet Norwegians flygninger har størst relativ betydning for næringslivet. Reiselivet utgjør her en større del av verdiskaping enn hva det gjør i andre regioner.

Stor økning i antall amerikanske besøkende

Siden Norwegian startet transatlantiske flygninger i 2013, har et økende antall amerikanere valgt å besøke Norge. I 2013 fløy Norwegian 9.000 amerikanere til Norge, mens i 2017 var tallet 95.000. Det viser at tilgjengelighet og lav pris er avgjørende for å tiltrekke seg nye reisende til Norge. Dette er dessuten en viktig målgruppe, for ifølge Innovasjon Norges turistundersøkelser oppholder de seg lengre og bruker mer penger under sitt besøk i landet.

Flere nyheter om Norwegian finner du HER – Flere B2B nyheter finder du HER og HER

Kommentarer