Kolonnekjøring i snøføyke og uvær er krevende, men med gode forberedelser og god tid kommer du deg trygt over fjellet. – Det er svært viktig å følge brøytemannskapenes anvisninger, ha nok drivstoff og være kledd for kaldt vær, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

NAF - Bilkjøring - Snøfokk - Fjellovergang - Vinterføre
Uvær fører til stengte fjelloverganger eller kolonnekjøring flere steder i landet. Forbered deg godt og følg brøytemannskapenes anvisninger, er rådet fra NAF (Foto: NAF)

Flere fjelloverganger veksler mellom stengt og kolonnekjøring i disse dager. På få minutter kan en brøytet vei føyke igjen og gjøre det umulig å komme fram med bil. 

– Brøytemannskapene på stedet har lokalkunnskap om både været og veien, og har myndighet til å bestemme hvem og hvor mange biler som får være med i kolonnen. Det er viktig å følge anvisningene fra mannskapene, slik at kjøringen blir trygg for alle. En redningsaksjon i snøfokk og vind kan være krevende og farlig for alle i kolonnen, sier Camilla Ryste i NAF. 

Ha med riktig utstyr 

Før du reiser over fjellet bør du sjekke værmeldingen, og aller først bestemme om turen kan utsettes hvis det er meldt dårlig vær. 

Om man likevel reiser, gjelder det å forberede seg. Fyll opp bilen med drivstoff eller strøm, sørg for gode dekk og ha med spade og eventuelt kjettinger. Ta med varme klær og varm drikke i tilfelle kolonnen stanser opp. 

– Hvis det blir stans inne i en tunnel må bensin- og dieselmotorer ofte skrus av, siden ventilasjonsanleggene ikke alltid klarer å ventilere ut avgasser. Dermed kan det bli kaldt i bilen, sier Camilla Ryste. 

Ikke kjør forbi sperringene 

Ved kolonnekjøring vil brøytemannskapene vurdere om biler og alle om bord er skikket for en krevende tur, og vil kunne avvise dårlig forberedte sjåfører. En kolonne vil også ha en begrenset lengde. Dermed må du kanskje vente en stund til neste kolonne kjører. 

– Vær godt forberedt og tålmodig. Ikke forsøk å kjøre over på egenhånd, siden det kan komme brøytebiler og kolonner i motgående retning, påpeker kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF. 

Flere relaterte saker finner du HERHERHER og HER

Kommentarer