SAS fortsetter sitt arbeid for en mer bærekraftig reise. Det prisbelønte matkonseptet New Nordic by SAS videreutvikler sesongmenyer og måltider basert på lokale ingredienser. Veganermenyen serveres frem til den 21. november som en test i markedet. 

«New Nordic by SAS» hadde premiere søndag 28. mai 2017 på selskapets flyvninger innenlands, innenfor Skandinavia og Europa. (bildekilde: sas.ab)

Leverandørene av ingrediensene til New Nordic by SAS-konseptet holder produktene så frie for unødvendige tilsetningsstoffer som mulig. De er opptatt av kvalitet og ønsker å servere et best mulig måltid.

– Bærekraft er et hovedfokus for SAS, og sammen med en økende interesse for plantebasert mat i samfunnet, er det viktig å kunne teste et veganermåltid i vår meny, sier Karl Sandlund, Executive Vice President Commercial.

Les denne saken på engelsk: New Nordic by SAS goes vegan

I testperioden er nedenstående meny tilgjengelig for SAS Plus-passasjerer på over 4000 kortdistansereiser på 80 minutter eller mer:

Timianristet Hällestad-sopp med hvetesalat smakstilsatt med linse og bete, samt svarte bønner fra Öland, i tillegg til skivede rødbeter og humus fra gule Vretärt-erter fra Bjärlösa. Dette serveres med persillevinaigrette og eddikristet bokhvete. I testperioden skal to tonn håndplukket økologisk sopp – sjampionjong, portobellosopp og blågrå østerssopp – være del av et eksklusivt måltid som serveres i den innovative og prisvinnende kuben fra SAS.

Håndplukket sopp fra Hällestad i Skåne (photo: Salt Food & Communication / Andy Phrat / Mathias Persson)

New Nordic by SAS

SAS lanserte i 2017 det prisbelønte måltidskonseptet New Nordic City SAS med sesongbaserte menyer.

Alle rettene er tilberedt med fokus på lokale sesongvarer av høy kvalitet fra små skandinaviske produsenter og leverandører. Menyene består av skandinaviske spesialiteter med en vri, og så sant det er mulig, er de basert på økologiske råvarer og bærekraftig fisk og skalldyr.

Les også: Faktaboks New Nordic by SAS

I oktober 2018 fikk New Nordic by SAS-matkonseptet beskrivelsen «beste innpakning av flymåltid» i spørreundersøkelsen «Travel Top 50, 2018/2019», foretatt av livsstils- og reisemagasinet Monocle Magazine.

Les også: Topplassering til New Nordic by SAS i Monocle Travel Top 50 (oktober 2018) – Premiere for mat og drikkekonseptet “New Nordic by SAS” (mai 2017) 

Flere saker om New Nordic by SAS finner du HER og flere saker om SAS HER

Kommentarer