Et nytt kapittel i norsk luftfartshistorie ble skrevet da det fjernstyrte tårnsenteret – Remote Tower Centre – i Bodø gikk på lufta 19. oktober. Widerøe ble det første flyselskapet som ble loset trygt frem til Røst lufthavn i Lofoten.

Remote Tower Centre - Fjernstyrte flytårn - åpning - Bodø - oktober 2019
Christin Ulltveit-Moe (Kongsberg Defence & Aerospace), Anders Kirsebom (Avinor Flysikring) og Elin Blakstad (Indra) (Bildekilde: Avinor)

– Etter mange år med planlegging, etablering og testing, er vi svært glade for at den nye teknologien endelig blir tatt i bruk. Fjernstyrte tårn er et viktig bidrag for at vi kan opprettholde en bærekraftig lufthavnstruktur i Norge, samtidig som vi får bygget opp et robust fagmiljø ved tårnsenteret i Bodø, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.

Siste testfase før godkjenning

Et viktig krav til fjernstyrte tårn er at det skal være like sikkert eller sikrere enn konvensjonelle tårn ved lufthavner. Dette har Luftfartstilsynet nå gitt sin første godkjenning for.

Samtidig vil det fortsatt foregå utstrakt testing, og i løpet av den neste måneden etter at det første flyet landet, vil det fortsatt sitte personell i tårnet ved Røst lufthavn for å observere trafikken, og følge med at alt fungerer som det skal.

Remote Tower Centre - Fjernstyrte flytårn - åpning - Bodø - oktober 2019
Første flight håndtert fra Remote Tower Centre i Bodø 19. oktober 2019. (Bildekilde: Avinor)

Widerøes fly fra Bodø til Røst lørdag morgen var det første flyet som hadde kontakt med tårnsenteret i Bodø.

– Vi hadde god kontakt og visuell observasjon av Widerøe-flyet hele veien inn til landing ved Røst lufthavn, og det fjernstyrte tårnsystemet fungerte optimalt, slik vi har siktet mot, sier Jan Østby, leder for Remote Towers-programmet i Avinor Flysikring.

Militær høyteknologi anvendt i sivil luftfart

Kongsberg Defence & Aerospace og Indra leverer teknologien som Avinor Flysikring nå har tatt i bruk for første gang.

– Kongsberg Defence & Aerospace er stolte av det strategiske samarbeidet med Avinor i dette utviklingsprosjektet av den største satsingen av fjernstyrte tårn i verden. Den tekniske løsningen er i verdensklasse – den er unik i forhold til sensorteknologi og sikkerhet av kontrollsystemer mellom flyplass og Avinor sitt tårnsenter i Bodø. Å gå i operasjonell drift med den første flyplassen er en viktig milepæl for Kongsberg, og er et resultat av et meget godt samarbeid mellom industrien og Avinor, sier Eirik Lie, som er administrerende direktør i Kongsberg Defence and Aerospace.

Remote Tower Centre - Fjernstyrte flytårn - åpning - Bodø - oktober 2019
Første flight håndtert fra Remote Tower Centre i Bodø 19. oktober 2019. (Bildekilde: Avinor)

– Indra leverer avanserte løsninger for overvåking og kontroll av flytrafikken og for trygg kommunikasjon mellom flygeleder og pilot. Vi er stolte over å levere kritiske komponenter til Avinors banebrytende prosjekt. Det bidrar til å plassere norsk teknologi i førersetet innen fjernstyring av flytrafikken, sier Elin Blakstad, direktør for tårnsystemer i Indra.

Verdens største fjernstyrte tårnsenter under bygging – klart i 2020

– Mens dagens fjernstyrte tårnsenter ligger i terminalbygget ved Bodø lufthavn, foregår det nå storstilt byggevirksomhet noen hundre meter bort fra terminalen. Der bygges det som blir verdens største fjernstyrte tårnsenter, hvor 15 norske lufthavner etter hvert skal ha sin tårntjeneste”.

Les også: Norge bygger verdens største senter for fjernstyrte flytårn (februar 2019)

Om Avinors fjernstyrte tårn

Avinor startet prosjektet i 2012 og følgende 15 tårn ved lufthavner skal fjernstyres i første introduksjonsfase innen 2022: Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal, Molde, Førde, Bodø og Lakselv. Den 15. lufthavnen er ennå ikke besluttet.

Kommentarer