logo-white

Velvære viktig, men ignoreres av arbeidsgivere

Reisendes velvære, trivsel og komfort er 3. viktigst blant reiseansvarlige, bak kostnader og ansvar for den reisende. Dette kommer frem i en ny verdensomspennende undersøkelse fra BCD Travel.

Travelers Wellness Survey (skjermdump: bcd)

I undersøkelsen kommer det frem at 72% av de spurte sier at å tiltrekke seg de beste kandidatene — og holde på disse, er den viktigste grunnen til at trivsel og komfort bør prioriteres når den ansatte er på reise. Allikevel blir dette punktet ofte oversett når man utarbeider en reisepolicy. Kun 11% av de spurte sier at de har dette i sin reisepolicy.

– Etter å ha fått orden på kostnadene, er det mange som tenker ‘hva er neste steg’?

– Undersøkelser som tar for den reisendes trivsel, kan bidra til å åpne for at reisepolicy blir en driver for å posisjonere selskapet som en innovatør, sier Jorge Cruz, Excecutive Vice President, Global Sales and Marketing hos BCD Travel.

– Ved å tilby den reisende en mer behagelig reiseopplevelse — spesielt de som reiser ofte, kan den reiseansvarlige i et selskap bidra til å tiltrekke seg dyktige medarbeidere som har en større effekt enn bare en fornøyd reisende.»

– Å hjelpe våre kunder til å utforme en god reisepolicy er svært viktig for oss i BCD Travel, sier Bernt Roger Eliassen, Director Commercial and Operations Norway.

– Det har ikke så mye å si om man reiser ofte eller sjelden. Poenget er at den reisende skal ha en god reiseopplevelse og være opplagt og forberedt til den jobben man skal utføre. En sliten medarbeider som møter forretningsforbindelser kan ha konsekvenser for utfallet av møtet. Her har trivsel og velvære mye å si, og vi anbefaler våre kunder å legge til rette for at ansatte kan reise så raskt og effektivt som mulig samtidig som man selvsagt har fokus på kostnadene. En effektiv reise gir en opplagt medarbeider som kan gjøre en bedre jobb. Det behøver ikke koste så mye.»

Undersøkelsen avslører et stort sprik mellom hva den reiseansvarlige sier er viktig, og hva som faktisk er iverksatt. Dette gjelder spesielt når det kommer til helse og balansen mellom arbeids- og privatliv.

  • 95% av respondentene kunne tenke seg anbefalinger av restauranter som tilbyr sunn mat, men kun 14% av selskapene tilbyr dette.
  • 90% svarte at psykologisk støtte for reisende kan være nødvendig, men bare 14% har en slik ordning.
  • 90% sier at litt fri etter en lang reise er viktig, men kun 17% har lagt dette inn i sin reisepolicy.

Undersøkelsen viser også at det er et stort forbedringspotensial på policys på områder som fly og hotell-velvære:

  • Mer enn 83% av besvarelsene oppgir at oppgradering på fly som viktig, men kun 29% har dette i sin reisepolicy. Dette gjelder også oppgradering på hoteller: 82% vs 18%
  • 78% sier at lounge tilgang er viktig, men at kun 22% av selskapene har dette inkludert i sin reisepolicy.
  • 76% sier det er viktig å unngå reiser som går over helgen, men bare 36% har dette i sin reisepolicy.

– Forretningsreiser kan være slitsomme. Den reisende kan oppleve både forsinkelser og usikkerhet når vedkommende er på et ukjent sted. Å være borte fra kjente omgivelser kan på virke, og er ikke ‘Business as usual’ for mange, forteller Natalia Tretyakevich, Senior Manager, Research and Intelligence ved BCD Travel.

– Undersøkelsen viser at den reisende vil ha en mer positiv reiseopplevelse ved noen enkle grep som oppgradering, restaurantanbefalinger eller tilby hoteller med treningsfasiliteter».

Så hva kan den reiseansvarlige gjøre for å bedre velvære for den reisende?

Her er noen forslag:

  • Gjør velvære for den reisende som en del av deres årlige forhandlinger med deres leverandører. Få lounge access og oppgraderinger inn i diskusjonen.
  • Gjennomfør regelmessige undersøkelser hvor dere måler hvor fornøyde de reisende er, og hent inn data fra tredjepart. Gå igjennom deres reisepolicy og inkluder velvære basert på tilbakemeldingene.
  • Inkluder hoteller som tilbyr treningsfasiliteter og velvære inn i bedriftens reiseprogrammer.
  • Inkluder restauranter som tilbyr sunn mat i destinasjoner som dine reisende besøker oftest.
  • Hold den reisende oppdatert mens vedkommende er på tur med varslinger og tilpassede beskjeder.

Du kan finne flere detaljer om undersøkelsen i denne grafen:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm