Hurtigrutens MS Roald Amundsen nærmer seg ferdigstilling ved Kleven Verft på Sunnmøre. Denne helgen gikk verdens første hybriddrevne cruiseskip gjennom prøveturer i farvannene rundt Ulsteinvik.

MS Roald Amundsen på prøveturer utenfor Kleven Verft på Sunnmøre. (Foto: TOR ERIK KVALSVIK/Kleven/Hurtigruten)

Med de snødekkede Sunnmørsalpene som spektakulært bakteppe, ble den avanserte, grønne teknologien på MS Roald Amundsen satt på prøve gjennom hele helgen.

– Jeg er veldig fornøyd med resultatene av prøveturen. Alle ansatte her ved Kleven har sammen med leverandørene våre gjort en strålende jobb med å få skipet klar til prøveturen, sier Kleven-direktør Olav Nakken etter at skipet kom tilbake til verftet mandag morgen.

MS Roald Amundsen er spesialbygget for noen av verdens mest krevende farvann, og er under ferdigstillelse sammen med søsterskipet MS Fridtjof Nansen ved Kleven verft i Ulsteinvik på Sunnmøre.

Les også: Hurtigruten med verdens høyeste storskjerm til sjøs

MS Roald Amundsen på prøveturer utenfor Kleven Verft på Sunnmøre. (Foto: TOR ERIK KVALSVIK/Kleven/Hurtigruten)

Det norskbygde ekspedisjonsskipet blir verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har plass til drøyt 500 gjester. De to søsterskipene er utstyrt med store batteripakker og isforsterkede skrog, med bærekraft i sentrum for alle detaljene i det avanserte designet.

Les også: Hurtigruten skal seile på død fisk – Investerer sju milliarder i ny teknologi

Prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven sier at en verftsprøvetur er viktig for fjerne teknisk usikkerhet.

– Med så teknisk kompliserte skip, ikke minst med flere nyvinninger for å få et miljøvennlig fotavtrykk, er det viktig for oss å verifisere at systemene fungerer som planlagt, sier Vattøy – som legger til at verftet nå er inne i en hektisk periode der interiøret på skipet er iferd med å komme på plass”.

Etter at hun blir levert senere i vår, skal MS Roald Amundsens jomfrusesong blant annet ta skipet på ekspedisjonscruise langs norskekysten, til Svalbard og Grønland, gjennom den legendariske Nordvestpassasjen og videre sørover til Antarktis.

Les også: Dronning Sonjas stiftelse skal utsmykke Hurtigrutens og verdens første hybridskip​Hurtigruten starter seilinger til Russland – og hybridseilinger gjennom NordvestpassasjenHurtigrutens nye hybridskip skal seile langs norskekysten fra Hamburg og Amsterdam​Hurtigruten investerer i Kleven: – Rigger verftet for ny vekstFridtjof Nansen og Roald Amundsen gir navn til Hurtigrutens nye ekspedisjonsskipHurtigruten bygger hybridskip

Flere saker om Hurtigruten finner du HER

Kommentarer