Elbilforeningens vintertest 2021 finner sted lengst nord i landet for å feire at det omsider er mulig å krysse fylkene med elbil fra øst til vest.

Elbiltest - Nord-Norge - Vinteren 2021 - Norsk elbilforening
Her er de fem utvalgte bilene som er med på Elbilforeningens vintertest parkert foran den russiske grensen på Storskog (foto: Norsk elbilforening).

Mandag den 11. januar startet Elbilforeningens vintertest i Kirkenes. Fem elbiler testes nå på skikkelig vinterføre under ferden til Tromsø. Det har aldri tidligere vært mulig.

Norsk elbilforening og lokalforeningen, Finnmark elbilforening, har gjennom mange år kjempet en kamp med mye påvirkningsarbeid for å sikre at hurtigladeinfrastrukturen i nord skal komme på plass.

– Da er ingenting mer naturlig enn at vi også gjennomfører den (u)offisielle åpningen av det nye ladenettverket som nå kommer, ved å legge vår årlige vintertest til denne regionen, sier Ståle Frydenlund, testleder i Norsk elbilforening.

Hurtigladernettverket som nå settes opp i samarbeid mellom Ishavskraft og diverse lokale kraftlag, har fått det velklingende navnet Ishavsveien. I skrivende stund har i alt 19 av 25 ladestasjoner åpnet i Troms og Finnmark.

Og elbilandelen vokser kraftig i nord. I 2015 var bare tre prosent av nye biler i Finnmark elbiler. I 2019 økte andelen til 11 prosent. I 2020 var den på 23 prosent.

Og for hele Troms og Finnmark fylke var elbilandelen i nybilsalget i desember 2020 på hele 49,5 prosent.

– Det er helt fantastisk. Elbilsatsingen har endelig tatt av distriktsområder. Vi er på god veg mot målet om at elbiler skal være det naturlige valget for alle, sier Frydenlund, som tror at verdens nordligste vintertest vil inspirere flere.

Fra Citroën til Porsche

Dette er de fem bilene som blir med på tur:

– Avhengig av hvor enkel eller vanskelig turen blir, vil vi etter beste evne logge hvor mye energi de fem forskjellige bilene bruker under skiftende vær- og føreforhold, og om det er noen vesentlige forskjeller mellom dem, sier testlederen.

Utvalget spenner altså fra kompaktklassen til storbil, der den rimeligste har en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 350 kilometer.

– Denne regner vi ikke med å være i nærheten av under krevende forhold, men det bør likevel holde til å rekke fram til neste hurtiglader – til tross for at vi regner med å starte dagene med kalde batterier, sier Frydenlund.

Porsche Taycan 4S er med grunnlag av tekniske egenskaper – og at den som den eneste på markedet, faktisk viser batteritemperatur.

– Akkurat det kan vise seg svært nyttig under årets test, der temperaturene kan bli de laveste vi noensinne har notert under en vintertest, forklarer testlederen.

Slik er testruta

Vintertesten skal dekke mest mulig av det som tidligere var Finnmark fylke, et område som i utstrekning i praksis er like stort som Danmark.

Starten gikk derfor fra Kirkenes, med en avstikker til den russiske grensen, før den fortsatte til Vardø. Derfra gikk turen videre til Tana, der testteamet deles i to.

Én gruppe fortsetter tirsdag til Lakselv via Ifjord, mens den andre kjører via Karasjok. Fra Lakselv fortsetter ferden til Olderfjord, Honningsvåg og Nordkapp, før returen går via Alta til Tromsø.

Minst 1.400 kilometer

– Vi ser for oss at dette blir tidenes elbileventyr. Totalt vil vi tilbakelegge mellom 1.400 og 1.500 kilometer i løpet av 4-5 dager, Vii vil vise hva som er mulig når viljen er til stede – og at det i praksis ikke lenger er grenser for hva elbilen kan brukes til, sier Ståle Frydenlund.

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Kommentarer