logo-white

Verdens største reisekonsern satser tungt på bærekraftig turisme

TUI Gruppen, som Star Tour er en del av, lanserer sin strategi for bærekraftig turisme. “Better Holidays, Better World” heter strategien som innen 2020 skal sørge for betydelig endring på tre sentrale områder: redusere klimapåvirkning, bidra til positiv endring og lede an i bransjen.

«Better Holidays, Better World» skal påvirke, drive utvikling og investere i bærekraftig turisme. Innen 2020 skal alle deler av TUI konsernets virksomhet redusere karbondioksidutslippene med 10 prosent. Konsernet skal gjennom TUI Care Foundation investere 10 millioner euro per år i positiv turisme, samt skape 10 millioner «grønne og rettferdige» reiser i året.

Arbeidet har allerede startet

TUI har i løpet av de siste seks årene redusert karbondioksidutslippene per passasjer km med 10 prosent, TUIs egne flyselskaper er i dag de mest bransjeeffektive flyselskapene i Europa med annerkjennelse fra blant annet CDP (tidligere Carbon Disclosure Project), Dow Jones Sustainability Index og FTSE4Good.

— Som en del av verdens største reisekonsern er vi bevisst vårt miljømessige ansvar. Better Holidays, Better World et viktig steg på veien mot mer bærekraftig turisme og ikke minst et viktig signal i bransjen, sier Eivor Andersson, CEO TUI Nordic.

3 Fokusområder

  1. Trå varsomt – Redusere Klimapåvirkning

TUI har som mål å ha Europas mest karboneffektive flyselskaper og redusere virksomhetens karbonintensitet med 10 prosent innen 2020. 

Eksempler på dette er tiltakene som allerede er iverksatt de siste seks årene, ecoDemonstrator-samarbeidet med Boeing der man testet innovative teknologiske løsninger innen luftfart, samt cruiseskip som allerede har implementert det siste innen miljøvennlige løsninger.

  1. Bidra til endring – Grønn og Rettferdig

10 millioner “grønne og rettferdige” reiser innen 2020 skal bidra til at lokalt næringsliv nyter godt av og får ta del i de positive sidene av turisme.

Bærekraftighet er en viktig del av våre kunders ferieopplevelse, og vi ønsker å legge til rette for at også lokalt næringsliv og lokalsamfunn nyter godt av bærekraftig turisme. «Grønne og rettferdige» reiser innebærer blant annet hoteller med GSTC-anerkjente miljøsertifiseringer og våre egne «Collection»-utflukter som ivaretar både lokalbefolkning og miljø.

  1. Positiv Turisme – Vise vei

Konsernet skal gjennom TUI Care Foundation investere 10 millioner euro per år i positiv turisme.

TUI ønsker å bidra til innovasjon, fokusere på utdanning, bygge bransjekunnskap, og samarbeide med destinasjonene for å lede arbeidet innen bærekraftig turisme over hele verden. Et eksempel på dette er et nylig gjennomført samarbeid med PwC og The Travel Foundation om utredning av turismens økonomiske, skattemessige, miljø- og samfunnsmessige konsekvenser.

Presentasjonen av TUI Gruppens «Better Holidays, Better World» finner du HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen

DAT - ATR 42 - Florø - Lufthavn - Sunnfjord - Vestland fylke

FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig

(Foto: Kanchanara på Unsplash)

Kryptovaluta belønninger: En ny æra for casinolojalitet

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor