Selv om vi fortsatt må forholde oss til en betydelig usikkerhet, er de fleste i ferd med å erkjenne at det ligger en fremtid foran oss…! Årets TravelMatch, som foregår online, er et svært viktig element for gjenåpning av internasjonalt reiseliv, også for norske aktører!

Archena - Spa resort - Murcia . Spania
Fra Archena Spa Resort i Murcia (foto: ©otoerres)

Tiden inne for å forberede fremtiden

Norske myndigheter har riktignok forlenget de generelle reiserådene til den 15. mai, men de fastholder fortsatt prognosene om en mer normal sommer, der de alle fleste skal være vaksinert før eller i løpet av sommeren.

Og enten man planlegger reiser allerede i sommer, eller er litt mer avventende og satser på høsten eller vinteren, er uansett tiden inne for å starte planleggingen. Og dialogen med potensielle samarbeidspartnere, oppdatering knyttet til ulike destinasjoner, og gjenoppfriskning og utvidelse av eget nettverk, inngår da som viktige elementer.  

Dette gjelder både for bedrifter som jobber med reiser til utlandet og for enkeltpersoner som er en del av denne bransjen og som ønsker å fortsatt være det. Er det noe denne bransjen er avhengig av, er det nettverk og samarbeid, og nå er tiden inne for å sørge for at dette er på plass. TravelMatch gir en god mulighet for å sikre dette, på en effektiv og hensiktsmessig måte.

Mange spennende deltakere på TravelMatch

Spania er «Årets destinasjon» på TravelMatch 2021, og deltar med en stor og interessant delegasjon! I tillegg til Spanias Turistkontor i Norge, deltar også en rekke spanske områder med sine lokale og regionale turistkontorer på TravelMatch 2021. Det gjelder bl.a. Baskerland, Catalonia, Costa Blanca, Lanzarote, Malaga, Mallorca og Murcia.

Les også: Spania sponser TravelMatch 2021

Dessuten deltar et stort antall DMC´s som lager og selger turprodukter i Spania, samt flere internasjonale flyselskaper, inkludert de spanske Iberia og Vueling.

vømmebasseng - Estepona - Costa del Sol - Andalusia - Spania
Ved bassengkanten i Estepona på Costa del Sol (foto: ©otoerres)

Imidlertid er også en rekke andre destinasjoner og selskaper også representert, med DMC´s som dekker de fleste kontinenter og land, og internasjonale flyselskaper med et rutenett som inkluderer  så godt som hele verden. Dessuten er nesten 30 nasjonale og regionale turistkontorer med, for å kunne gi oppdatert og relevant informasjon om situasjonen og fremtidsplanene i sine respektive områder.  Her vil alle finne noe av interesse, helt garantert!

Fremtiden er nå – meld deg på

– Nå er det viktig at alle som vil  være med inn i fremtiden kjenner sin besøkelsestid, sier prosjektleder Arne Sundt-Bjerck.

– Vi har stor og positiv interesse fra utlandet, men registrerer at de norske kjøperne har en litt tregere reaksjon. Selvfølgelig er vi klar over usikkerheten og de mange utfordringene, men vi håper likevel at mange vil gripe denne muligheten, som er ment som en hjelp til bransjen og en oppmuntring med tanke på fremtiden, og som dessuten er helt uten kostnader!

Og for Sundt-Bjerck er det viktig å presisere dette:

– Også selgerne er klar over situasjonen, og denne gangen er fokuset mest på oppdatering og det å knytte kontakter og etablere nettverk. Denne gangen åpner vi derfor for at personer som er permittert, eller som for øyeblikket er uten jobb og på jakt etter nye muligheter i bransjen, også kan delta på TravelMatch. Vi ønsker å hjelpe bransjen med gjennomføring av TravelMatch også i år, men vi kan bare hjelpe de som faktisk registrerer seg og deltar på TravelMatch 2021, avslutter Sundt-Bjerck. 

Les også: TravelMatch 2021 går online – Flere artikler om TravelMatch finner du HER

Les mer om TravelMatch 2021 og meld deg på HER (ekstern lenke)

Norwegian take off fra Alicante -Elche Airport. I bakgrunnen Gran Alacant og El Faro over Santa Pola (foto: ©otoerres)

Kommentarer