logo-white

Viktig skritt videre for E39 Rogfast

– I dag tar vi et viktig skritt videre for å realisere ferjefri E39 over Boknafjorden. Nå fremskynder vi arbeidet med kvalitetssikring av prosjektet, slik at det raskere kan komme til stortingsbehandling. Infrastrukturvedlikehold og -bygging er viktig for å binde landet sammen og sikre sysselsetting.

Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Foto: Reynir Johannesson/FrP)

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at konsulentgrupperingen Atkins og Oslo Economics, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, skal gjennomføre en ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet E39 Rogfast i Rogaland.

Korter ned på planleggingstiden

Kvalitetssikringen er en del av grunnlaget for regjeringens arbeid med sikte på at forslag til utbyggings- og finansieringsplan for prosjektet kan legges fram for Stortinget i løpet av høsten 2016.

– Normalt skal man vente med KS2-arbeidet til siste reguleringsplan er på plass. Nå starter vi opp tidligere, og lar dermed flere prosesser skje parallelt. Det gjør det mulig å spare mange måneder i forhold til vanlige prosesser, sier samferdselsministeren.

Mer midler til vei og jernbane på Vestlandet

– Dette skjer samtidig som regjeringen har økt bevilgningene til jernbane- og veivedlikehold og igangsatt flere veiprosjekter på Vestlandet. Budsjettet til Statens vegvesen region vest har økt med 1 500 millioner kroner siste år. Jærbanen og Sørlandsbanen skal vedlikeholdes for 355 millioner kroner. Nå er det mange kontrakter på vei ut i markedet. Dette er en følge av at bevilgningene til vedlikehold for vei og jernbane nesten er doblet på to budsjetter, sier Solvik-Olsen.

Rogfast – verdens lengste og dypeste veitunnel

Prosjektet E39 Rogfast omfatter kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Tunnelen er planlagt fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune, og vil bli om lag 27 kilometer lang. I tillegg skal det bygges en arm på om lag fire kilometer opp til Kvitsøy. E39 Rogfast vil bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Tunnelen, med laveste punkt på om lag 390 meter under havoverflaten, vil også bli den dypeste veitunnelen i verden.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy

Sommernatt - Bjørnafjorden - Os- Hordaland - Vestland fylke

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 18. april 2024