Østerrike følger nå Tyskland og Italia i godkjenningen av hydrogentog fra Alstom og er dermed det tredje EU-landet som åpner for utslippsfrie passasjertog på hydrogen. Forrige uke bestilte det italienske transportselskapet  FNM seks hydrogentog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner.

– Vi har fulgt nøye med på godkjenningen av hydrogentog i Østerrike hvor de har testet driftssikkerhet og prestasjon på bratte strekinger og ved ulike værforhold. Resultatene er svært positive. Når hydrogentog kan gå i fjellandet Østerrike kan de også gå i Norge, sier Bjørgan

Bjørgan peker på Nordlandsbanen som en gunstig strekning for hydrogentog, eller H2-tog, som de også kalles. Med sine 602 kilometer er Nordlandsbanen av få norske banestrekninger som fortsatt går på diesel.

Å gjøre jernbanen fossilfri er en del av regjeringens plan for å halvere klimagassutslipp innen 2030.

– I Nordland satser Norge nå på hydrogen til skipsfart. Da må vi utnytte muligheten og tilrettelegge infrastrukturen for hydrogen også på Nordlandsbanen, sier Bjørgan.

Foreløpig er Alstom det eneste selskapet i verden som kan tilby ferdig testede hydrogentog klare for serieproduksjon. I Tyskland ble toget godkjent for passasjertrafikk i juli 2018 og går nå i passasjertrafikk.

Også Italia ligger foran. 26 november bestilte det italienske transportselskapet  FNM seks H2-tog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner, med opsjon på ytterligere åtte tog. Forventet leveringstid er tre år.

Flere relaterte saker finner du HER og HER

Kommentarer