Widerøe Ground Handling (WGH) etablerer seg på Oslo Lufthavn, midt i den største krisen i moderne luftfartshistorie. Med seg på laget har de fått hjelp fra widerøere fra hele Norge. Etableringen av WGH på Norges hovedflyplass skjer etter at selskapet i desember 2020 vant anbudskonkurransen om å betjene Widerøe’s Flyveselskap på Oslo lufthavn. Selskapet tilbyr bakketjenester til SAS, Norwegian, Ryanair, Wizz Air, KLM og Air France på andre norske lufthavner, og med nyetableringen presenterer de seg som aktuell for fremtidige oppdrag, både for nasjonale og internasjonale flyselskap.

Medarbeidere - Widerøe Ground Handling - WGH - Oslo lufthavn
Lørdag 1. mai er det premiere og oppstart for Widerøe Gound Handling – WGH, sin virksomhet på Oslo lufthavn Gardermoen (Pressefoto: Widerøe)

– Det har vært en rakettoppstart, forteller WGH stasjonssjef Merete Elvestad.

I løpet av fem korte månedene har de klart å stable på bena en helt ny aktør på flyplassen. Elvestad tiltrådde stillingen i februar og i de etterfølgende månedene har hun fått følge av to driftsledere og nesten 50 ansatte. Elvestad har lang erfaring fra luftfartsbransjen fra både SAS og SAS Ground Handling, og kommer nå sist fra Sporveien.

Les også; Etablerer seg på OSL (desember 2020)

Driftsleder landside Are Gloppen og Jarle Habberstad på flyside har vært sentrale i rekrutteringsprosessen. Are kommer fra tilsvarende stilling i WGH på Flesland.

– Det var viktig å finne de rette fremtidige kandidatene med utgangspunkt i våre verdier, forteller han.

En god mix av ansatte med og uten erfaring fra flyplassdrift og ikke minst folk fra hele landet i tillegg til de mer lokale fra Ytre Enebakk og Jessheim. Fra Stavanger, Evenes, Bergen og Sogndal, Bodø, Kristiansand, Ålesund, Sandefjord og fra Trondheim har de flyttet når WGH fra 1. mai skal ivareta flypassasjerer og fly på Gardermoen. På oppholdsrommet summer det i utallige dialekter, godt krydret med en svensk trillende latter.

Oppdraget for Widerøe’s Flyveselskap ble vunnet på kommersielle vilkår og i konkurranse med flere tilbydere.

– Vi måtte gå flere runder i direkte konkurranse med andre potensielle aktører, sier administrerende direktør i WGH Marius Myhre.

Flyselskapet bekrefter at WGH leverte de beste vilkårene, gitt kvalitet og sikkerhet.

– Det er en merkedag for oss i Widerøe Ground Handling å reetablere oss her på OSL. Vår ambisjon er å bli den foretrukne leverandøren av bakketjenester og det ligger i vår drivkraft «den gode flyreisen starter på bakken». Vi er overbevist om at det teamet vi har på OSL skal lykkes med dette, sier kommersiell direktør i WGH Kjell Ivar Maudal.

Lørdag 1. mai klokken 8:35 har Widerøe’s Flyveselskap WF143 avgangstid fra Oslo lufthavn. I timene før og til flyet har tatt av er det premiere for WGH på Gardermoen. De reisende på Widerøe’s Flyveselskaps mer enn 100 ukentlige avganger bli ivaretatt av WGH fra innsjekk, via boarding og for bagasjehåndtering som lasting og lossing av bagasje. I tillegg vil WGH ivareta Widerøeflyene fra de ankommer gaten, frakthåndtering og de-ice.

– Vi er takknemlige for all bistand og hjelp vi har fått fra Avinor i denne oppstartstiden, og til Widerøe’s Flyveselskap for godt samarbeid, avslutter Elvestad.

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER, HER, HER og HER

Kommentarer