logo-white

Widerøe gjenopptar sommerfrekvens på anbudsrutenettet

Samferdselsdepartementet har bedt Widerøe gjenoppta frekvensen på anbudsrutenettet (FOT ruter) over hele landet fra 1. juli. Etter tre og en halv måned med kraftig redusert flytilbud vil antall flyavganger normaliseres på anbudsrutene. Krav om blokkering av seter vil fremdeles gjelde, noe som fremdeles gir begrenset setekapasitet på alle ruter. Widerøe innfører tilbudet om to billetter til prisen av én, for personer i samme husstand, som et permanent tilbud så lenge den særnorske smittevernveilederen gjelder. Formålet er å frigi ytterligere setekapasitet til nordmenn som ønsker norgesferie. 

helle lufthavn - svolvær - widerøe
Ombordstigning i Svolvær (bilde: ©otoerres)

Samferdselsdepartementet har valgt å gjenoppta normalt kjøp av anbudsruter fra Widerøe. Antall flyvinger blir tilsvarende sist sommer, men antall seter tilgjengelig for salg er 50% lavere enn normalt. Etterspørselen etter flyreiser falt dramatisk da myndighetene 12. mars valgte å stenge ned Norge.

I samråd med Samferdselsdepartementet ble et minimum av anbudsrutene opprettholdt for å sikre viktig infrastruktur og samfunnssikkerhet. Det er nå besluttet å gå tilbake til normal sommerfrekvens fra 1. juli.

Se oversikt over Widerøes anbudsruter:

Inntil de norske smitteverntiltakene er harmonisert med den europeiske, vil krav til sosial distanse fremdeles gjelde om bord på norske innenriksfly.

Det resulterer i at Widerøe, som har fly med to seter på hver side av midtgangen, fremdeles må blokkere 50% av setene om bord for salg. Myndighetenes krav til tomme seter fratar Widerøe muligheten til å drive kommersielle ruter lønnsomt. Det er derfor ikke aktuelt å øke frekvensen på kommersielle ruter utover Statens kjøp. 

Widerøe har valgt å forlenge sin kreative markedskampanje “2 for 1” på permanent basis inntil en harmonisert felleseuropeisk smittevernveileder foreligger.

Familier får muligheten til å kjøpe to billetter for prisen av én, så lenge de reiser sammen. På den måten kan Widerøe benytte større andel av setene om bord, da en ikke trenger å blokkere seter mellom passasjerer fra samme husstand.

Les mer om Widerøes “2 for1” kampanje HER (ekstern lenke)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

DAT - ATR 42 - Florø - Lufthavn - Sunnfjord - Vestland fylke

FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig

(Foto: Kanchanara på Unsplash)

Kryptovaluta belønninger: En ny æra for casinolojalitet

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel