Widerøe legger ned ruten Stavanger-Newcastle, samt de to sommerrutene fra Torp Sandefjord til Bodø og Evenes. Samtidig redusere kapasiteten på det øvrige rutenettet med gjennomsnittlig rundt 10 prosent. Det utelukkes ikke at det kan bli flere kutt. Årsaken er for høye kostnader i forhold til den negative utviklingen i rammebetingelsene for flybransjen.

Stein Nilsen (wf.no)

Stein Nilsen (wf.no)

Widerøe-sjef Stein Nilsen sier ifølge TV 2 at selskapet er i en situasjon hvor det norske luftfartsmarkedet har gått ned og arbeidsgiveravgiften opp. Fra nyttår økes også momsen på transporttjenester, Avinors startavgifter og CO2-avgiften. Tre måneder senere – den 1. april 2016, kan også den omdiskuterte flyseteavgiften bli innført.

Widerøe har de siste årene slitt med å redusere kostnadene i takt med de negative utviklingen i rammebetingelsene for luftfarten i Norge. Selskapet har derfor valgt å legge ned helårsruten Stavanger – Newcastle, samt de to sommerrutene fra Torp Sandefjord til henholdsvis Bodø og Evenes (Harstad-Narvik lufthavn), melder TV2.

Det utelukkes ikke flere kutt i selskapets rutenett. Blant annet skal flere et titalls  kommersielle ruter i Nord-Norge være i faresonen.

Les også: Minst åtte Widerøeruter i faresonen

Widerøe vil også redusere kapasiteten med i gjennomsnitt 10 prosent på en rekke av selskapets kommersielle ruter. Verst går det utover Haugesund – København som kuttes med hele 57 prosent, Kristiansund – Trondheim med 44 prosent og Bergen – Haugesund med 42 prosent.

Tidligere saker:

Kommentarer