logo-white

Widerøes mål er å ha første kommersielle elflygning innen 10 år

Mandag den 18. juni gjennomførte Avinor Norges første elektriske flytur på Gardermoen. Dette markerte starten på et teknologiskifte som Widerøe har ventet på. Selskapet ser ingen store teknologiske barrierer for en realisering, og håper å trafikksette sitt første kommersielle elfly i løpet av de neste 10 år.

Pipistrel Alpha Electro G2 er Norges første elektriske fly. Det veier 580 kilo (like mye som en Citroen 2CV !), har en fart på rundt 150 kmt og kan holde seg i luften i omlag en time per opplading (foto: ©otoerres)

-Vi leter etter et konsept som gir nullutslipp og lavere driftskostnader. Hvis vi finner det vi leter etter, kan vi videreutvikle dette verdifulle kollektivtrafikksystemet vi har bygget opp i Norge over flere tiår. Teknologien gir også mulighet til å utvikle et langt bedre tilbud i store deler av distriks-Norge, sier Stein Nilsen, adm. dir i Widerøes Flyveselskap.

Stein Nilsen (foto: ©otoerres)

Widerøe vurderer at det mest sannsynlige elfly-alternativet er et 19-seters fly sertifisert i commuter-klassen, men er åpen for de fleste alternative konfigurasjoner mellom 19 og 50 seter for kortbanenettet.

Widerøes ideelle størrelse vil være mellom 40 og 50 seter. Flyet skal ha en rekkevidde på mellom 250 og 300 km for å fungere effektivt med Widerøes driftsmodell.

Les også: Norges luftsportforbund og Avinor kjøper Norges første elektriske fly (november 2017)

I dag er det mange prosjekter som omhandler fly drevet av elektriske motorer rundt om i verden. Hittil er de fleste prosjekter forsknings- og utviklingsprosjekter som langt fra er klar til kommersiell bruk.

Følgende forhold må være til stede før et elektrisk drevet fly skal være et realistisk, kommersielt alternativ:

– Oppdatert regelverk

– Ny infrastruktur

– Flyet må være utstyrt med trykk-kabin for å sikre sikkerhet

– Ny motorteknologi

– Ny batteriteknologi som gir lavere kostnader og økt brannsikkerhet

– Nye materialer (karbon) for å senke flyvekten

– Vi er optimistiske, sier Nilsen.

– Så langt kan vi ikke se noen utfordringer som ikke kan løses. Så snart et fly er sertifisert av myndighetene, vet vi at det leverer de høye sikkerhets- og driftsstandarder som skal til for å operere i de områdene vi trafikkerer.

Det er imidlertid fremdeles mange utfordringer som må løses før vi har et fly på markedet som kan håndtere de krevende flyforholdene vi ser i Vest- og Nord-Norge.

Daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var passasjer og Avinorsjef Dag Falk-Petersen pilot under den første offisielle elektriske flyturen i Norge (foto: ©otoerres)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene