logo-white

Wizz Air utvikler drivstoffbesparende tiltak

Flyselskapet Wizz Air skal i løpet av året iverksette ti nye løsninger for å forbedre drivstoffsforbrenningen.

Motor - Wizz Air / Airbus A 320 Family
Wizz Airs flåte består av nyere Airbus A 320 og A 321 (Pressebilde: Wizz Air)

Wizz Air satser på ti nye drivstoffbesparende tiltak. Dette er en del av selskapets forpliktelse om å redusere karbonutslipp med ytterligere 33 prosent innen 2030. I tillegg til de 25 drivstoffbesparende tiltakene som allerede er iverksatt de siste årene, fokuserer Wizz Air nå på nye løsninger.

For eksempel utvikles en modell for estimering av null-drivstoffvekt, fjerning av unødvendig ekstra drivstoff takket være optimaliseringer i planleggingssystemet vårt, samt innføring av mer presise ytelsesfaktorer som sikrer nøyaktighet i prediksjon av drivstoff-forbrenning.

Ytterligere driftsoptimaliseringer i flaps-konfigurasjonen vil også være sentralt i tiden fremover. Wizz Air er allerede bransjeleder hva gjelder redusert bruk av flaps ved innflyging.

I et forsøk på å forbedre effektiviteten på forbrenning av drivstoff har Wizz Air introdusert anbefalinger til piloter om å redusere flaps-konfigurasjoner for både take-off og landing. Konsekvensen har vært betydelige besparelser i drivstofforbruk. Dette skyldes at en lavere flaps-innstilling under opp- og nedstigning gir lavere motstand, noe som resulterer i mindre forbrenning av drivstoff. Statistikken viser at justeringen har resultert i en besparelse på anslagsvis 2000 tonn drivstoff, noe som eliminerer omtrent 6000 tonn CO2 i året.

Airbus utførte nylig en undersøkelse av flydata. Der kom det frem at Wizz Air er den ledende aktøren i bransjen på redusert bruk av flaps under innflyging. Tar man hensyn til ulike flyforhold og sikkerhetsmarginer, vil reduksjon av flaps ved innflygning potensielt spare rundt 15 kg drivstoff per tur. I løpet av et år vil dette bety at du reduserer CO2 tilsvarende 92 300 biler som kjører fra Oslo til Trondheim.

I tillegg til Wizz Airs mange drivstoffbesparende tiltak, tar flyselskapet ansvar gjennom å utvikle sin flåte med den toppmoderne Airbus neo-familien. Disse flyene tilbyr uslåelig drivstoffeffektivitet og god aerodynamikk, og er utstyrt med sjarkletter for ytterligere å redusere forstyrrelser ved vingen.

Neo-flyene har 43 prosent mindre støyutslipp og 50 prosent mindre NOX-utslipp. Flyselskapets nåværende flåte har en gjennomsnittsalder på 5 år, noe som gjør den til en av de yngste flyflåtene i verden. Dette, kombinert med et nettverksdesign som unngår unødvendige mellomlandinger, og de lette materialene som brukes i kabinen, gjør Wizz Airs virksomhet så effektiv. Dette, sammen en rekke andre tiltak, resulterer i at Wizz Air er det grønneste flyselskapet i Europa.

Heiko Holm, Chief Operations Officer hos Wizz Air sier

– Vi er stolte av å ha de laveste CO2-utslippene per passasjer/kilometer blant de europeiske flyselskapene. Vi forplikter oss samtidig til å redusere vårt miljøavtrykk ytterligere. Hver take-off og landing er en mulighet til å spare drivstoff, og hver fase av flygningen blir analysert for å skape den minste optimaliseringen. Innvirkningen på CO2-utslipp er betydelig. Sammen med vår moderne flåte og maksimering av passasjerbelastning, sørger vi for at WIZZ, det grønneste flyselskapet i Europa, er det beste valget passasjerer kan ta når de velger flyselskap.”

* Wizz Airs karbondioksidutslipp var de laveste blant europeiske flyselskaper i FY2019 (57,2 gr/ km/passasjer)

Flere saker om Wizz Air finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Winter Wondeland: Full vinter i februar 2024. Her tatt under World Cup for herrer i Kvitfjell (Foto: Alpinco)

Europa ser til Norge og Gudbrandsdalen

(pressebilde: visitmalta.com)

Malta tilbyr dykkerforhold i verdensklasse

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge