logo-white

YouGov BrandIndex: Norwegian igjen Norges foretrukne flyselskap

Norwegian-streiken i begynnelsen av mars kostet selskapet dyrt — både i forhold til nordmenns generelle oppfatning av Norwegian og deres villighet til å kjøpe reiser med selskapet. Tre måneder etter streiken har Norwegian imidlertid gjenopprettet sitt image og er igjen nordmennenes foretrukne flyselskap. Det viser den seneste målingen fra YouGov BrandIndex.

Opp mot 200.000 passasjerer fikk avlyst eller flyttet reisene sine i de 11 dagene Norwegian-streiken pågikk i mars. Dette ble fanget opp av YouGov BrandIndex, hvor Norwegian sank i både image og kjøpsintensjon.

Nå er Norwegian ute av image-krisen!

Index-scoren er gjennomsnittet av seks forskjellige imageparametre: Kvalitet, Generelt inntrykk, Verdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshet.

Buzz-scoren ble funnet ved å spørre respondentene om de i løpet av de siste to ukene har hørt noe positivt eller negativt om en bestemt virksomhet gjennom reklame, nyheter, vareprat eller venner og familie. NetScoren beregnes som positiv minus negativ omtale.

Norwegian fikk massiv mediedekning i forbindelse med streiken, og det påvirket nordmenns holdning til Norwegian. Selskapets Buzz-score sank dramatisk til -21,4. Nå er Norwegians Buzz-score på 6,0, som er ca. det samme nivået som før streiken.

Den negative omtalen hadde også negativ innflytelse på Norwegians totale image-score (index) som falt med 14,6 poeng (fra 29,1 i begynnelsen av året til 14,5 17. mars). Nå tre måneder etter streiken har Norwegian nesten gjenopprettet sin image-score, som nå er på 23,9.

Flest nordmenn vil velge å fly med Norwegian

Kjøpsintensjon ble funnet  ved å spørre respondenene hvilket selskap de mest sannsynlig vil kjøpe fra.

Flere og flere nordmenn vurderte å fly med SAS under Norwegian-streiken, hvor de passerte Norwegian i mars og i begynnelsen av april. Etter påsketider fikk Norwegian igjen «luft under vingene» og paserte SAS. Norwegians Kjøpsintensjon-score er nå på samme nivå som før streiken.

Om undersøkelsen

YouGov BrandIndex, målgruppe: 18 år+, periode: 1. februar — 15. juni 2015.

Hver dag intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer som er representative for den generelle befolkningen og spør dem om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

kilde: yougov.com

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker