logo-white

Zerokonferansen 2014: Elektrisk ferge vant klimapris

Den elektrisk drevne bil- og passasjerfergen «Ampere» ble tildelt “Næringslivets Klimapris” under Zerokonferansen 2014. Fergen er utviklet av Siemens i samarbeid med Fjellstrand verft og rederiet Norled.

Verdens første elektriske bilferge er utviklet av Siemnes i samarbeide med Fjellstrand Verft og rederiet Norled (Siemens)

Juryformann og leder i Zero, Marius Holm påpeker at den elektriske fergen er et godt eksempel på grønt skifte i praksis.

– Innovasjon og entreprenørskap i næringslivet muliggjøres av grønne rammebetingelser, og resultatet er at Norges maritime næring tar ledertrøya på batteriferger, sier Holm.

Fra prisutdelingen under Zerokonferansen 2014 (siemens)

Næringslivet er nøkkelen

Næringslivets klimapris skal oppmuntre til klimavennlig innovasjon og nyskaping i norske bedrifter, og skal gi oppmerksomhet til bedrifter som har skapt gode resultater på området. Zero påpeker at det er næringslivet som er nøkkelen til det grønne skiftet.

– Uten innovasjon, entreprenørskap og ny teknologi i store og små bedrifter klarer vi ikke omstillingen til nullutslippssamfunnet.

Teknologisk nøtt

Siemens har stått for utviklingen av fremdriftsteknologien, og teknologien er utviklet i Norge. Elektrisk drift av ferger har vært en teknologisk nøtt. For det første måtte man sørge for nok elektrisk kraft i batteriene ombord i båten. Samtidig var det behov for hurtiglading i land for å fylle opp batteriene den korte tiden som fergen ligger ved kai. Problemet er at det elektriske nettet ved fergekaiene ikke er dimensjonert for slik hurtiglading.

Løsningen ble tre batteripakker. En om bord i båten, og én på hvert fergeleie. Batteripakkene på land lades kontinuerlig og tappes raskt over i batteriene på båten når den ligger ved land.

To priser på kort tid

På vegne av Siemens ble prisen tatt i mot av Kjetil Aagenes, tidligere vinner av årets pioner for samme teknologi. Prisen ble delt med representanter fra Fjellstrand verft, Norled og Statens Vegvesen.

Dette er andre gangen fergen vinner en ekstern pris. Sist gang var under verdens ledende varemesse for skip, SMM i Hamburg i september der den ble hedret for å representere en betydelig skipsteknisk innovasjon og verdiskaping.

Fakta om den elektriske fergen

  • Fergen er 180 meter lang og 20 meter bred.
  • Fergen vil kunne frakte 120 biler og 360 passasjerer.
  • Fergen vil bare bruke 200 kWh per tur. Det tilsvarer bare fire dagers strømforbruk i en vanlig norsk husholdning.
  • En elektrisk ferge vil bruke omlag 2 millioner kWh i året, mens en vanlig ferge som går på diesel vil bruke 1 million liter diesel i året. Ved å bruke elektrisitet reduserer man altså “drivstoffkostnadene” med 80 prosent.
  • Batteripakken ombord benytter de nye litiumionbatteriene som kan vise til en energitetthet på omlag 100Wh/kg, mens de tradisjonelle blybatteriene har en energitetthet på 24Wh/kg.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart

(Illustrasjonfoto OFV/Bo A. Bergan)

Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene

(Foto: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Groups Responsible Business Report 2023

A frozen river at sunrise  in a wintry landscape  near Levi in Finnish Lapland  (Photo: Discover Airlines)

Discover Airlines winter flight schedule 2024/25: More flights to more destinations from Frankfurt and Munich

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn